Uneori e arabica, alteori e robusta

„Cafeaua e doar cafea, ce atâta tevatură?” ar spune cineva care nu a gustat separat cele două tipuri principale. Arabica şi robusta sunt însă soiuri foarte diferite, haideţi să vedem care sunt deosebirile dintre ele.

Există peste 6 mii de specii de plante în familia rubiaceae, iar botaniştii le consideră pe toate cele care au seminţe ca fiind arbori de cafea. N-ar fi rău să avem aşa o varietate! De fapt, băutura întunecată a dimineţilor luminoase se prepară din 2 sortimente principale: arabica şi canephora.

Descoperită în Kongo în secolul 19, Canephora a fost numită, ca un brand care să-i descrie într-un cuvânt rezistenţa, Robusta. Ce e drept, se poate cultiva la altitudini mai mici decât Arabica, la temperaturi mai mari, fiind tot odată mai rezistentă la secetă şi la bolile care afectează arborele de cafea. Din păcate există un dezavantaj al acestui sortiment: gustul.

Dincolo de botanică, chiar şi acelaşi sortiment produce diferenţe uriaşe în gust şi calitate, în funcţie de factorii de mediu şi metodele de procesare. Pornind de aici s-a născut un argument cam forţat, cum că o cafea Robusta cultivată şi procesată cum trebuie încă poate fi la fel de bună ca o Arabica proastă.

Există desigur, diverse niveluri de calitate şi la cafeaua Robusta, dar până la urmă rămâne un lucru: faptul că, de una singură, aceasta are un gust care aminteşte de cauciucul ars.

În prezent cea mai mare parte a producţiei de Robusta ajunge în pliculeţe, sub formă de cafea instant. Arabica în schimb produce o cafea cu o consistenţă mai cremoasă şi un gust mai delicat, cu note fructate şi de ciocolată, care au menţinut-o de sute de ani în fruntea preferinţelor băutorilor de cafea.

Dintre cele două, arabica e mai costisitoare: un prim motiv ţine de faptul că este o plantă pretenţioasă, are nevoie de condiţii speciale ca să se dezvolte, dar fenomene globale precum seceta afectează desigur şi producţia de cafea: arabica se va putea cultiva pe suprafeţe tot mai puţine, ceea ce îi va creşte preţul.

Intervine apoi un factor oarecum circular: arabica e mai scumpă pur şi simplu pentru că e mai căutată; şi cu cât creşte factorul de exclusivitate, cu atât creşte şi preţul, Catch 22! Anual, numărul de saci de arabica este cu 4 milioane mai mic decât e cererea.

Sortimentele de cafea pe care le găsim în comerţ conţin un amestec de cafea arabica şi robusta. Proporţiile diferă în funcţie de gustul şi stilul de cafea cu care producătorul încearcă să-i atragă pe clienţi.

În mod interesant, atunci când marii producători au încercat să înlocuiască Arabica cu o cantitate de Robusta în mărcile populare, consumul de cafea a scăzut… Fie din cauza gustului, fie pentru că Robusta are de două ori mai multă cafeină.

În orice caz, lecţia e clară: când vine vorba de cafea, consumatorul va observa folosirea de scurtături şi îşi va schimba obiceiurile în consecinţă.


Abonează-te la newsletter

Marketing by

Lasă un răspuns